SINOPSIS NOVEL TINGKATAN 5 SILIR DAKSINA KARYA NIZAR PARMAN

p/s Hi semua! Fyi i have future my study to college so i can't really help untuk isu isu baru relate to spm, but for sure i am the first batch dalam pembaharuan pendidikan negara kita. Do email me untuk request note nathirah1999@gmail.com. Terima kasih semua!

PERMULAAN
Haiqal menerima sebuah manuskrip daripada seseorang yang bernama Ong See Hwa. Haiqal diterangkan oleh ibunya bahawa walid, Abdul Fatah sebenarnya merupakan ayah tirinya. Ayah kandungnya pula masih hidup, tetapi Haiqal diberitahu bahawa ayah kandungnya itu tinggal berjauhan daripada mereka.

PERKEMBANGAN
Haiqal memaklumkan kepada uminya tentang hasratnya untuk ke kampung arwah ayahnya di Batu Pahat, Johor dan hasratnya ini telah mendatangkan kemarahan ibunya. Haiqal selamat sampai di Kampug Seri Purnama dan dengan bantuan penduduk kampung dia diperkenalkan kepada Tauke Ong yang membawanya ke rumah arwah ayahnya.

Haiqal mendapat pelbagai maklumat tentang arwah ayahnya daripada penduduk kampung seperti Ong See Hwa, pak cik Bakar dan penduduk Kampung Seri Purnama. Haiqal mencadangkan agar aktiviti tarian zapin melalui kumpulan D'Purnama dihidupkan semula dan cadangannya diterima oleh ketua kampung.

PUNCAK/KLIMAKS
Kehadiran umi, walid, dan adiknya ke Kampung Seri Purnama untuk menyaksikan persembahan tarian zapin yang turut disertai oleh Haiqal.

-BPK
Pertengkaran atau konflik yang berlaku antara Haiqal dengan umi kerana hasrat Haiqal yang ingin ke kampung arwah ayahnya di Batu Pahat, Johor.

PELERAIAN/PENGAKHIRAN
Haiqal menyambung pelajaran di sebuah universiti di Sarawak. Ratna, iaitu rakan baik kepada Haiqal telah bertunang dengan usahawan dan akan berkahwin pada penghujung tahun. Haiqal pula akan berusaha untuk mengenali See Hwa dengan lebih rapat.