PENGURUSAN KECEDERAAN SAINS SUKAN TINGKATAN 5

Pencegahan ialah langkah terbaik untuk mengelakkan kecederaan semasa beraksi dalam aktiviti sukan.

• Kecederaan dalam sukan boleh dirawat dan diuruskan dengan menggunakan beberapa protokol pengurusan kecederaan, iaitu;

• TOTAPS
• DRABC
• RICE

TOTAPS

• Proses menilai kecederaan yang boleh digunakan secara selamat.

• Prosedur ini tidak sesuai bagi kecederaan pada bahagian leher, tulang belakang atau tidak sedarkan diri.

T = Talk (Bercakap
Bertanya kesakitan dialami, tempat kecederaan dan cara kecederaan berlaku.

O = Observe (Pemerhatian)
Perhatikan keadaan mangsa spt anak mata, posisi badan, warna kulit.

T = Touch (Sentuh)
Sentuh dan rasa pada tempat cedera

A = Active Movement (Pergerakan Aktif)
Lakukan ujian fungsional dengan mengarahkan mangsa menggerakkan anggota badan yang tercedera bagi menilai kemampuan mangsa bergerak.

P = Passive Movement (Pergerakan Pasif)
Gerakkan bahagian cedera melalui julat pergerakan normal dan perhatikan reaksi bagi memastikan kestabilan pergerakan.

S = Skill Test (Ujian Kemahiran)
Jika prosedur mendatangkan kesakitan, lakukan ujian kemahiran spesifik bagi memastikan atlet bersedia untuk kembali beraksi.

DRABC

• Salah satu cara pengurusan kecederaan yang mudah diingati.

• Khusus bagi membantu mangsa yang mengalami kemalangan serius, kejutan elektrik atau tidak sedarkan diri.

D = Danger (Bahaya)
Pastikan persekitaran selamat sebelum mulakan bantuan.

R = Response (Respons)
Sentuh dan rasa bahagian badan. Periksa mangsa, jika tidak memberikan respons, teruskan dengan langkah Airway. 

A = Airway (Pernafasan
Letakkan tapak tangan di dahi dan sokong dagu mangsa dengan tangan satu lagi. Dongakkan kepala mangsa ke belakang, tolak dagu perlahan dan buka sedikit mulut mangsa.

B = Breathing (Pernafasan)
Perhatikan dada mangsa turun naik dan cuba dengar bunyi mangsa bernafas. Sekiranya tiada, berikan bantu nafas. Berikan 5 pernafasan dalam masa 10 saat.

C = Circulation (Peredaran Darah
Periksa arteri karotid untuk nadi selama 5 saat, sekiranya nadi ada, beri pernafasan pada kadar 5 pernafasan 1 minit. Sekiranya tiada, mulakan CPR.

RICE

• Digunakan bagi bantu mula kecederaan sukan yang lazim spt terseliuh, kekejangan otot

• Pengurusan kecederaan awal dapat membantu mengurangkan kesan jangka masa panjang.

Mudah diaplikasi oleh individu tidak terlatih dan sesuai dilakukan sebaik berlaku kecederaan sebelum menerima rawatan lanjut.

R = Rest (Rehat)
Atlet perlu berehat untuk memulihkan kecederaan. Pergerakan bahagian cedera akan mengakibatkan pengaliran darah meningkat ke tempat yang cedera dan boleh menyebabkan bengkak.

I = Ice (Ais)
Demah dengan ais yang dibalut kain supaya suhu dapat diturunkan dan kesakitan/bengkak dapat dikurangkan.
* Jangan letakkan ais secara berterusan (melebihi 15-20 minit pada satu masa) kerana akan menyebabkan luka beku (cold burn) dan mematikan sel-sel di tempat cedera. 

C = Compression (Pemampatan)
Balut bahagian cedera untuk memampatkan tempat tercedera bagi mengurangkan bengkak. Balutan boleh dilakukan dengan pembalut elastik.

E = Elevation (Pengangkatan)
Angkat bahagian cedera ke aras tinggi melebihi jantung untuk mengurangkan pengaliran darah ke bahagian cedera dan mengurangkan bengkak.